Tuesday, June 24, 2014

Mini Novel Limited Edition- Doktor Jantung Saya (Bab 10)

Protected by Copyscape DMCA Copyright Search

Bab 10
RUMAH banglo yang sederhana besar itu aku teliti setiap genap incinya. Waktu itu hanya aku sahaja yang ada di ruang tamu rumah tersebut. Encik kacak dan Aleesya sudah menghilang. Katanya dia hendak memaklumkan pada si ibu akan kehadiran aku. Huh! Berdebar, tak tentu arah. Semua bercampur jadi satu.

Selepas makan tadi, aku tidak terus datang ke sini. Aku naik ke tingkat satu terlebih dahulu untuk menemui bosku. Surat berhenti kerja itu aku serahkan padanya. Tika itu, rasa nak tergelak pun ada. Rupanya  bos sedang menunggu masa memecat aku dek target jualan yang ditetapkan tidak tercapai. Nasib aku pantas bertindak. Aku yang letak jawatan bukan dipecat.  Elok sikit bunyinya kan?

Aku kerling jam tanganku. Baru pukul tiga setengah petang. Encik kacak ini sesuka hati dia saja keluar hospital dan membawa aku pulang ke rumahnya. Bila ditanya, katanya, hari ini hari dia jaga klinik. Kebetulan kes tak banyak. Bolehlah dia keluar. Entah betul, entah tidak.



“Hmm.. Rumah besar tapi sunyi je. Tak meriah,” omelku di kala memerhati sekitarnya.

Lama sangat menunggu encik kacak, aku bangkit. Satu-persatu bingkai gambar aku perhati. Terlalu banyak gambar encik kacak di situ. Encik kacak nampak sangat kurus. Bentuk pipinya agak panjang sedikit berbanding encik kacak yang aku kenal. Mungkin gambar lama. Itu yang kurus kering.

Kemudian, mata aku jatuh pula pada bingkai panjang di mana terdapat tiga keping foto.

Foto pertama merupakan foto seorang bayi comel dalam pakaian putih dan aku pasti itulah Aleesya.

Foto kedua pula gambar encik kacak dan wanita yang aku kenali sedang tersenyum manis bersama Aleesya di tengah-tengahnya. Nafas sudah mulai sesak. Hati mula pedih.

Saat tertacap pada gambar ketiga, aku mengetap bibir. Gambar encik kacak dan isteri dalam busana pengantin sedang berpelukan mesra. Bahagia sungguh!

Aku teliti wajah encik kacak. Mengapa hati ini terdetik, ada kelainan pada wajah itu? Bentuk muka yang panjang, berkumis nipis dan senyuman itu agak lain dari senyuman yang biasa aku lihat.

Aku angkat bahu. ‘Masa muda-muda kot.’ Pantas aku tersenyum hambar.

“Riana..” Encik kacak yang sedang berdiri di anak tangga paling bawah memanggil aku.

“Erm? Aleesya mana?” soal aku tidak selesa berdua begitu biarpun ada pembantu rumah di dapur.

“Kat atas. Jom naik jumpa ibu saya. Dia dan Aleesya tengah tunggu awak,” tutur encik kacak menggamit aku naik bersamanya.

Aku kerutkan dahi. Cuak. Takkanlah ibu encik kacak benci aku hingga tak nak turun berjumpa dengan aku. Hisk!

Agak-agak nasib aku bakal jadi macam cerita drama-drama Melayu tak? Ibu bapa si lelaki tak berkenan, dan akibat tidak dapat menahan sindirin atau makian orang tua si lelaki, si heroin pun lari ke luar dari rumah dengan linangan air mata.  Jadilah cinta tak kesampaian. Macam tu ke? Seram sejuk pula apabila mengenangkan nasib yang bakal menimpa diri.

“Awak, saya nak balik,” suaraku pada encik kacak.

“Kenapa pulak ni? Takut nak jumpa bakal mertua iya?”tanya encik kacak lembut.

“Saya tak setuju dengan perkahwinan ni. Saya tak nak. Tolonglah jangan paksa saya. Kehadiran saya di sini tak diterima pun, Ezzat.  Awak dah beristeri. Tak cukup lagi ke keluarga yang awak ada sekarang?”luahku pada encik kacak, mengharapkan agar dia mengerti permintaan aku.

“Siapa yang tak terima awak, Nur Adriana? Ibu saya?”

Aku mengangguk.

Encik kacak memicit pangkal hidungnya. “Nur Adriana, don’t easily jump into conclusion could you?”

“ Habis awak nak saya cakap apa lagi? Ibu awak tak turun pun. Maknanya dia tak nak jumpa saya. Awak tak reti bahasa ke?” Huh! Ton suara mula meninggi.

“Tengok.. Awak fikir yang negatif je. Apa salahnya awak ikut saya naik atas dan lihat sendiri keadaan ibu saya. Boleh tak?” balas encik kacak juga dengan nada yang sedikit keras.

Aku merengus kasar. “Apapun saya nak balik. Assalamualaikum.”

Aku sudah tidak terdaya hendak melayan lelaki yang seorang ini. Daripada terus bertikam lidah, lebih baik aku angkat kaki.  Lagipun, aku pandu sendiri ke sini. Tak perlu mengharapkan ehsan dia untuk menghantar aku pun.

“Nur Adriana Sulaiman!”

Fuh! Kedua belah kaki seperti kena paku apabila suara parau itu menyebut nama penuhku penuh tegas.

“Kenapa awak tak pernah berikan diri awak sendiri peluang untuk mengenali orang yang sudah mula ada di hati awak?Awak mengaku kalah tanpa berbuat apa-apa. Sekadar awak dengar perbualan kami di masjid, lihat gambar di hospital.. Itu dah cukup bukti yang saya ni dah berkahwin bagi awak?”

Apa? Aku salah dengar ke yang ayat lihat gambar di hospital tu? Suara misteri itu suara dia ke?

Aku yang masih membelakangi dia, langsung tidak terlintas untuk menoleh. Tiba-tiba aku dihambat perasaan takut untuk bertentangan dengannya. Pertama kali encik kacak yang aku kenal mengangkat suara lebih tinggi daripada biasa.

“Cukup Doktor Ezzat. Saya tak nak dengar apa-apa lagi. Antara kita memang tak akan terjadi apa-apa. You have your own happy family,”balasku mendatar.

“Kenapa kita menidakkan petunjuk Dia, Nur Adriana?” tambah encik kacak lagi tetapi kali ini nadanya sudah mengendur.

“Dahlah, Doktor Ezzat Faiz..”

What? Ezzat Faiz?” Ton encik kacak meninggi semula.

“Ya Allah! Adriana.. Adriana. How did you know that name?”sambungnya.

Aku senyum sinis. “Aleesya binti Ezzat Faiz.  Kenapa? Tak nak mengaku tu nama awak pulak atau tak nak mengaku Aleesya tu anak awak?”

“Nur Adriana.. Come and we have a discussion. Please,”pinta encik kacak yang sudah mendekati aku.

Aku gelengkan kepala. “There’s nothing much to be discussed. Seperti yang saya cakap, awak dah ada Aleesya dan isteri awak. Semua gambar yang saya tengok, dah jelas menunjukkan keluarga awak cukup bahagia. Saya tak akan sama sekali membenarkan diri saya meruntuhkan kebahagiaan yang telah terbina.”

“Biarpun hati awak terluka? Menangis?”

Aku menggigit bibir. Dari mana dia tahu semua tu?

“Itu yang lebih baik. Demi kebahagiaan awak sekeluarga,”balasku ringkas. Moga dia mengerti bahawa meskipun aku mencintainya, aku takkan sama sekali bergembira atas penderitaan insan lain.

“Kebahagiaan tidak boleh dinilai hanya pada luaran. Kebahagiaan itu terkesannya pada hati bukan pada wajah. Untuk bibir tersenyum itu mudah tapi untuk hati tersenyum itu payah. Kebahagiaan yang hakiki itu letaknya di hati bukan di bibir.”

Serentak itu aku menoleh. “Awak..”

Arh! Aku tidak mampu untuk meneruskan kata. Aku cuma mahukan kepastian tetapi rasanya, ayat lengkap itu sudah cukup menyatakan memang dia ada di bilik pakar itu tempoh hari.

Encik kacak tenung aku dengan matanya yang redup. Bebola mata itu tampak sedikit berkaca. “Nur Adriana, kalau awak masih tak bersedia, saya tunggu. Ambillah sebanyak masa untuk awak minta petunjuk dari Dia. Cuma saya mintak, jangan sesekali menidakkan jawapan yang Dia berikan dan ambillah sebanyak mana masa untuk awak tahu siapa saya. Selagi Allah mengizinkan saya menanti awak, saya tetap akan menanti.”

Habis sahaja encik kacak meluahkan isi hatinya, dia terus berlalu memanjat tangga ke tingkat atas dan membiarkan aku terpaku sendirian di depan muka pintu. Bait bicara dia seakan pedih menampar wajah aku. Pasrahkah dia dengan semua ini?
***

AKU tatap wajah manis itu di depan aku. Rupanya pertelingkahan antara aku dan encik kacak didengari oleh insan lain yang berdiri di luar rumah.

Setelah aku mengatur langkah untuk pulang, wanita yang aku kenali sebagai isteri encik kacak itu menunjukkan diri. Ketika itu, darah gemuruh menyerbu. Aku belum bersedia berhadapan dengan wanita itu walaupun bersemuka dengannya adalah jalan terbaik.

      “Riana dah nak balik?” soal dia tenang sekali. Tiada riak sedih ataupun kecewa berdepan dengan aku.

      “Riana bergaduh dengan Abang Ezzat iya?”soalnya lagi.

      “Saya mintak maaf kak.” Cuma ayat itu yang mampu aku ungkapkan. Aku benar-benar dipukul rasa bersalah. Ketenangan wajah itu menggugat jiwa wanita aku sampaikan aku tertanya-tanya, tidak sedihkah dia dengan apa yang berlaku? Redhakah dia menerima pernikahan ini kerana daripada cara dia menyapa aku, bukan seperti dia membenci aku.

      Wanita itu menggelengkan kepala. Tangan aku ditarik dan tepuknya tiga kali. “Riana tak ada salah apa-apa dengan akak,”ujarnya.

“Tapi Ezzat Faiz itu suami akak,” balas aku.

Wanita itu masih tidak lekang dengan senyuman. “Iya. Memang Ezzat Faiz suami akak, Riana.”

“Habis tu kenapa akak..”

Belum lagi habis ayat aku, wanita itu memotong. “Riana perlu tahu siapa Ezzat yang sebenarnya. Riana ikut akak iya. Kita keluar minum.”

Demi menghormati wanita itu, dan dek perasaan ingin tahu tentang encik kacak membuak-buak, aku akhirnya akur dengan permintaannya. Mungkin wanita ini mempunyai jawapan untuk meleraikan kekusutan aku.


p/s: Bagi yg belum buat pre-order, cepat2 emelkan pada emel yg tertera di atas. Quota Kompilasi Novelet Jejaka Pilihan Hati tinggal sikit saja lagi. Cepat2! 


1 comment: