Monday, June 16, 2014

Mini Novel Limited Edition- Doktor Jantung Saya (Bab 6)

Protected by Copyscape DMCA Copyright Search

Bab 6
Hari ini aku bermalasan sahaja di rumah. Maklumlah cuti aku cuma sehari seminggu. Tak larat rasanya nak keluar ke mana-mana. Habiskan masa dengan penuh kualiti itu sangat penting bagi aku dan kualiti itu pastilah di rumah. Boleh menghadap televisyen, manja-manja dengan mama dan papa. Seronoknya!

Usai bangkit daripada tidur jam dua belas tengah hari, aku terus membersihkan diri. Kalau turun ke bawah dengan tidak mandi waktu macam ini, jawabnya pedihla telinga ini menadah bebelan mama yang berbakul-bakul. Sudahla bangun lewat, tak mandi pulak tu dan bla..bla.. bla.. Jadi langkah selamat, aku turun dengan keadaan suci, bersih, wangi dan segar.

Turun sahaja ke tingkat bawah, bau masakan mama menyengat ke hidung. Kalau tak silap, ni bau kulat sisir goreng telur kegemaran aku. Wah, mama masak masakan istimewa hari ini. Bukan selalu boleh makan kulat sisir.

Tubuh mama yang ralit menggoreng kulat itu, aku peluk dari belakang dan pipi mama dicium. “Morning ma,”ucap aku selamba sambil terjenguk-jenguk ke dalam kuali. Perut sudah sibuk meminta diisi. Memang kecur liur tengok kulat-kulat sudah kekuningan digaul bersama telur.

“Hisk. Pagi apanya Riana. Matahari dah tegak atas kepala tu tau. Orang dah nak makan tengah hari dah,”omel mama.
Kulat sisir sudah masak itu dihidangkan ke dalam pinggan correlle bercorak bunga berwarna biru. Pinggan kesayangan mama yang dibeli di Sydney sewaktu melawat adikku tiga bulan lepas.

Aku tayang gigi putih bersihku. “Ma..”

“Dah baru bangun, pagilah tu untuk dia, ma. Kalau pukul tujuh malam bangun pun dia cakap pagi lagi.”

Belum sempat aku membela diri, tukang penambah perisa datang menyampuk. Aku jeling wajah Along yang sedang tersenyum sinis. Apa lagi, aku tarik muncung sedepalah.

“Tak kerja ke? Sibuk je.” Along ada di rumah merupakan perkara luar biasa lagi-lagi tengah minggu begini.

“Ha..Itulah. Bangun lambat sangat. Nanar jadinya. Hari ni kan Maulidur Rasul. Tarikh kelahiran Nabi Junjungan Besar kita pun boleh lupa. Inilah budak-budak sekarang. Kalau New Year boleh pulak ingat.”

Amboi, Along makin galak mengenakan aku. Geram sungguh! “Along ingat Riana ni jahil sangat ke. Orang tak sambut new year bagailah. Orang bukan lupa. Orang pelik kenapa Along tu ada. Selalunya, cuti ke tak, kerja memanjang,”luahku menutup kesilapan supaya Along tidak sesuka hati menambah sindirannya.

Along mencemik.

“Isk. Dah-dah. Kamu dengan Along asyik nak bergaduh je. Riana, pergi pakai tudung. Ada tetamu datang nak makan sekali dengan kita. Cepat!”Itu dia. Arahan mama dah keluar. Semua pakat diam.

Aku pandang Along tak berkelip. Agak-agak siapa yang datang siap suruh pakai tudung. Semalam mama tak ada pesan apa-apa pun. Patutlah bukan main awal mama masak. Penuh meja pula tu.

“Siapa datang ma? Tak ada orang pun masa Riana turun tadi,” soalku ingin tahu.

“Memanglah tak ada. Tetamu tengah sembang dengan papa kat laman rumah,”balas mama sibuk mengatur pinggan di meja.

“Dah-dah. Naik siap cepat. Pakai sopan sikit. Ini dengan seluar tiga suku, t-shirt tak ada lengan. Malu orang nampak,”tutur mama.

“Ala. Lelaki ke perempuan ma? Kalau perempuan, bukannya aurat pun kan?” Aku kerdip mata pada mama. Malas benar nak panjat tangga dan ganti baju waktu perut tengan lapar sangat ni.

“Nur Adriana, kalau perempuan, mama tak suruh pergi ganti bajulah adik oi! Kang tetamu tu datang tengok kamu macam ni, sah-sah esok dia terus hantar rombongan meminang. Malam tu kahwin? Nak?”

Heh? Cara Along cakap tu memang menyeramkan. Laju aku gelengkan kepala. Kena pakcik miang keladi, mati aku! Logik juga tetamu itu golongan berumur sebabnya papa yang melayan. Kalau muda, kawan Along, mesti Along takkan sibuk tunjuk muka kat sini.

“Apa yang kecoh-kecoh kat dapur tu Along?”

Sudah! Suara papa yang semakin menghampiri dapur buat aku panik. Kalaulah papa masuk sekali dengan tetamu dia, niaya aku. Tanpa berfikir panjang, aku tarik lengan Along dan pantas menyorok di belakangnya.

“Eh, Riana, dah bangun?Kenapa menyorok sampai macm tu sekali belakang Along?”tokok papa yang telah berdiri di muka dapur.

“Riana ya, Arif?”

Dengar sahaja suara itu, automatik tubuhku meloncat ke sebelah Along dengan tidak mampu dikawal. “Encik kacak!”



Tidak semena, air muka encik kacak berubah dan terus dia memalingkan wajahnya ke belakang. “ Maaf, saya keluar sekejap iya?”

Tatkala itu barulah aku sedar keadaan diri aku. Aduh, wajah bagai disimbah air panas. Panas hampir terbakar. Lagi-lagi apabila mama, papa dan Along sudah menjengkelkan mata pada aku.

Dalam hati, aku mengutuk diri sendiri yang asyik sahaja melatah begitu apabila terdengar suara encik kacak hingga mengaibkan diri sendiri. Siapa sangka encik kacak yang datang. Along tak bagitahu awal-awal. Lagipun, jika difikirkan, selama ini mana Along pernah ajak rakan sekerjanya datang ke rumah melainkan ada majlis atau kenduri.

Adeh! Habislah aurat aku yang selama ini dijaga rapi telah dilihat oleh encik kacak. Rasa nak meraung juga waktu itu. Kenapalah dalam ramai-ramai, encik kacak juga yang dapat  tengok free show.

***

Lebih lima minit aku ulang-alik depan pintu bilik selepas menyalin pakaian ke blouse kosong berwarna peach dan dipadankan dengan skirt bunga-bunga kecil peach putih. Rambutku yang disanggul rapi pula aku litupi dengan sehelai tudung Ariani Tiara Zafira berwarna sedondon.

Sejujurnya, aku berat hati nak turun setelah apa yang terjadi. Bingung juga bagaimana aku hendak berdepan dengan encik kacak. Kalau tak turun, nanti mama papa kata apa. Dahla Along asyik panggil dari tadi. Jangan nanti disuruh encik kacak yang datang atas jemput aku macam puteri kayangan nanti sudah. Boleh habis nyawa aku dibuatnya.

Tok! Tok! Tok!

Ha..Itu pasti Along. Aku buka pintu dengan senyuman terpaksa.

“Tak nak turun ke?” soal Along.

“Er..Kalau  tak nak?”

Along gelengkan kepala. “Along pelik dengan Riana ni. Riana dengan Ezzat memang dah saling kenal ek?”

Aku mengetap bibir. Kepala aku pantas menidakkan. “Taklah. Tak kenal. Er..Riana cuma malu je nak turun. Alonglah tak bagitahu siapa datang tadi. Kalau tahu, boleh cepat-cepat Riana naik.”

Along sengih tapi ianya nampak lain di mata aku. Macam Along tahu sesuatu. Fishy!

“Nak salahkan orang. Dah-dah. Doktor Ezzat a.k.a apa tadi? Ha..Encik kacak.. Tungga Riana kat bawah. Nak makan sama-sama. Practice makan bersama keluarga kot,”senda Along dengan tawa halus.

Aku angkat tangan gaya nak cekik Along dan dia apa lagi. Larilah tapi boleh bantai gelak sepanjang turun ke bawah.
Hisk! Sabar ajelah. Along dah jumpa lagi satu hal untuk mengenakan aku. Nampaknya lepas ini, aku perlu tadah telinga, buat muka selamba derk jelah.

Aku pandang cermin sekali lagi. “Aku nak turun ke tak ni?” soalku pada cermin.

Lepas beberapa detik berfikir, akhirnya aku kemaskan pakaianku lalu dengan lafaz Basmallah, aku turun juga. Takut Along buat kerja gila. Tidak ke meroyan nanti.
***

“Riana tak ambil lauk? Nak yang mana biar saya tolong ambilkan.”

Aduhai, lembutnya suara dia. Aku berpaling ke sebelah kanan. Dia sedang menanti jawapan aku dengan renungan yang cukup redup namun sekali lagi menusuk ke segenap jantung aku sehingga terasa dada ini benar-benar sesak.

Menyesal pula duduk sebelah dia tetapi memang aku tiada pilihan. Turun-turun sahaja hanya sebelah dia yang kosong. Memang set meja itu ada dua lagi kosong tetapi takkanlah aku nak pergi duduk hujung sana sedangkan kerusi sebelah encik kacak sudah disediakan untuk aku.

“Riana..”

Ya Allah! Jika sekali lagi dia panggil aku seperti itu, hospitallah tempat aku nanti.

“Er..Tak..tak apa. Sa..ya bboleh ambil sendiri.” Ha.. Kan tak memasal aku jadi gagap.

“Riana ni paling suka kulat ni, Ezzat. Kalau mama masak ni, lauk lain memang dia tak pandang. Sebumbu diletakknya kulat dalam pinggan tu.”

Aku ketap bibir mendengar kata-kata mama. Boleh ke dia pecahkan rahsia aku? Mama ini memanglah. Sudahlah bahasakan diri ‘mama’. Ingat encik kacak tu anak menantu dia ke?

“Oh, ye ke? Patutlah lauk ni yang paling dekat dengan Riana. Saya pun suka sangat kulat ni. Memang dapat makan ni pun dah cukup.”

“La.. Citarasa sama rupanya. Elok sangatlah tu. Kalau kahwin, senang,” tambah Along pula.

Encik kacak ketawa kecil.

“Insya-Allah. Kalau kahwin, kita makan lauk ni ajelah, Riana ye?”

Uhuk! Uhuk! Uhuk!

Tak pasal-pasal aku yang tengah minum air teh o’ limau tersedak. Aku salah dengar ke apa? Siapa nak kahwin dengan encik kacak?

“Eh, Riana. Awak okay ke?” soal encik kacak kalut.

Aku gelengkan kepala apabila riaknya serius. Gelas kaca itu aku letak dan aku capai tisu mengelap mulutku.

“Ehem.. Okay.. okay,” ujar aku. Okaylah sangat. Tersembur air pada muka dia baru tahu.

 Encik kacak ni, kalau sekali tak dera perasaan aku tak boleh ke? Tak sedar ke dia tu dah kahwin? Ada isteri dan anak pun. Ini datang rumah aku menggatal depan keluarga aku. Along pun satu. Sah-sah mesti Along tahu status encik kacak.  Apa halnya nak kenenkan aku dengan laki orang. Haih!

“Riana.. Riana.. Ada-ada aje kamu ni. Makanlah, Ezzat. Darah gemuruh Riana datanglah tu bila kamu layan dia begitu. Itu belum hari langsung lagi.” Papa yang tadinya pemerhati, bersuara.

Kata-kata papa kali ini buat aku bertambah pening. Hari langsung apa pula? Jangan kata tujuan encik kacak datang sini sebab……
Encik kacak! Tolong saya. Jangan buat jantung saya makin lemah!’

Bakal terbit. Limited Edition. - 100 buah sahaja untuk cetakan pertama. Boleh masukkan nama anda di grup saya jika  berminat! 
https://www.facebook.com/groups/ceritacintameeyalisha

2 comments: