Tuesday, June 17, 2014

Mini Novel Limited Edition- Doktor Jantung Saya ( Bab 7)

Protected by Copyscape DMCA Copyright Search

Bab 7
     
Satu-persatu pinggan kotor yang sudah disabun, aku bilas sebersih-bersihnya kemudian diletakkan di rak pinggan berwarna biru untuk dikeringkan sebelum aku simpan ke dalam almari mama.

Hari ini mama mendenda aku membersihkan  meja makan dan dapur. Nasiblah. Hisk! Mama papa off day melayan tetamu istimewa katanya. Istimewalah sangat! Buat sakit jantung aku adalah. Hati pula bagai dicarik-carik. Layanan encik kacak sangat menyentuh kalbu. Romantik tahap apa pun tidak dapat aku gambarkan.

Sayangnya, kala terkenangkan dia sudah beristeri, hati ini dipagut sayu. Sememangnya aku tidak dapat mengawal perasaan ini lagi. Berhari-hari aku cuba menidakkan tetapi ianya semakin kuat bertapak. Lagi-lagi encik kacak persis bayang-bayang buat aku. Ada sahaja kebetulannya.

Lihatlah hari ini, siap datang rumah lagi. Rapat bukan main Along dengan encik kacak. Macam dah kenal lama. Kalau dilihat, Along tampak lebih berusia daripada encik kacak. Along tiga puluh lima, encik kacak pula mungkin awal tiga puluhan. Tiga puluh satu atau tiga puluh dua mungkin.

“Kenapa papa sebut pasal hari langsung iya?” Aku bercakap sendirian. Kata-kata papa tadi masih terngiang-ngiang di telinga.

“Takkanlah encik kacak datang nak melamar aku dan papa pula senang-senang setuju?”

“Kalau mama papa cik adik manis setuju macam mana? Cik adik manis setuju tak?”

“Mak! Cik adik manis setuju!”



Pang!

Ops! Aku menekup mulut. Gara-gara terkejut dengan sergahan encik kacak, tak pasal-pasal pinggan kaca mama yang baru hendak aku letakkan di rak, pecah berderai.  Paling sadis sekali, mulut yang tak dapat dikawal ini senang-senang melatah memberi persetujuan pada pertanyaan encik kacak. Waktu itu rasa nak menangis pun ada. Malang sungguh nasib aku. Aduhai!

“Ya Allah. Kot iya pun teruja sangat, tak payahlah pecahkan pinggan kaca mama. Nanti mama marah sayang abang ni, abang sedih tau!”

Ngek! Tiba-tiba rasa macam ulat bulu menjalar di badan aku dengan ayat dia tu. Boleh dia ber’sayang’, ber’abang’ masa kalut begini.

Tanpa menunggu lama, aku menunduk mengutip kaca. Daripada aku jadi makin tak keruan, baik aku selesaikan semua ini sebelum mama masuk.

“Riana sayang…”

“Auch!” Aduh, encik kacak ini buang tabiat ke apa ni?

“Ya Allah, Riana. Kenapa cuai sangat ni?”  

Aku jeling dia sekilas. Boleh pula dia marah aku? Jari tengah berdarah ni bukan dia nak tolong rawatkan. Geram sungguh.
Encik kacak yang kalut hendak melihat jari aku itu, aku biarkan. Aku terus bangkit dan berpaling ke sinki untuk mencuci luka tersebut. Mujurlah tidak dalam. Hanya permukaan luar sahaja yang luka.

“Dah okey ke tangan tu? Lain kali, buat kerja, jangan nak berkhayal. Bahaya tau tak. First aid kit mana?” soal encik kacak di sebelah aku. Lengan aku yang beralas dengan blouse  dipegang dan tanganku dibawa dekat ke wajahnya. Sibuk dia menilik luka aku.

“Doktor Ezzat, kalau bukan sebab awak, tak jadi macam ni tau. Saya tengah buat kerja, awak datang dengan perangai miang keladi awak tu. Mana saya tak terkejut. Dahla. Lepas tangan saya. Saya nak kemas ni semua dulu. Mama datang nanti bising,” balasku lalu merentap tangan kasar.

“Degil!” Encik kacak merengus.

Ha..Kan dah kata. Mulut dia mula tidak berinsurans lah tu.

 Dengan wajah mencuka, dia keluar dari dapur namun sempat lagi dia ambilkan selipar dapur mama dan menyuruh aku pakai. Takut masuk kaca dalam kaki katanya.

 Untuk keselamatan, aku mengalah. Bukan sebab aku mendengar arahan dia tau!

“Riana..”

Aku menoleh apabila Along memanggil.

Tidak sampai seminit menghilang, encik kacak datang ke dapur bersama Along, mama dan papa. Di tangannya pula terdapat peti pertolongan cemas.

“Riana ni buat kerja macam mana?” tanya mama.

Along dan papa pula sudah sibuk mengemas kaca yang pecah. Along dengan vacuum, papa pula sibuk mengutip serpihan kaca yang besar-besar dan di letakkan ke dalam plastik.

“Bukan salah dia, ma. Ezzat kejutkan dia tadi. Itu yang jatuh,” bela encik kacak.

Aku gigit bibir. Nasib baik dia mengaku bersalah. Kalau tidak, ada juga yang kena hempuk dengan pinggan mama biar pecah atas kepala dia.

“Ma rawatkan Riana iya. Balut luka dia,”tambah encik kacak pada mama.

Peti pertolongan cemas itu sudah mendarat di atas meja. Acriflavine atau ubat kuning dan juga cotton bud serta plaster dikeluarkan.

“Kamu ajelah yang buat, Ezzat. Apa gunanya ada doktor kalau mama yang buat,” ujar mama menolak.

“Eh, tak apa. Riana boleh buat sendiri. Bukan susah pun.” Cadangan mama itu tidak masuk akal. Ada ke patut disuruhnya encik kacak merawat luka aku. Tak kuasa nak bagi encik kacak pegang tangan aku.

“Dah mama bagi izin, Ezzat rawat iya,” ujar encik kacak pada mama seolah aku ini tidak wujud.

Hello encik kacak! I ni sedar lagi tahu! Izin I lagi penting!

“Ehem.. Berdosa sentuh tangan bukan muhrim tau,” tegas aku berbisik pada si dia apabila aku disuruh duduk dan dia pula sedang bersiap-siap untuk merawat aku.

“Tujuan saya nak merawat. Saya pun tak mahu tambah dosa,” balas encik kacak mendatar.

“Kalau macam ni berdosa ke tak?” Dia angkat tanggannya yang sudah bersarung sarung tangan.

Aku ketap bibir. Ada saja dia ni!

***

Ya Allah! Rasa macam merdeka yang teramat sangat apabila encik kacak sudah pulang. Hendak menjerit pun ada. Hampir dua jam lebih nafas ini terasa sesak dengan pelbagai kejadian dan gelagat encik kacak. Tak tahulah kalau aku duduk dengan encik kacak dua puluh empat jam, apa yang bakal terjadi pada aku.

Aku melepaskan lelah di kerusi panjang ruang tamu bersebelahan Along. Tangan kiri Along yang didepakan itu aku jadikan alas kepala. Suka sangat manja-manja macam ini dengan Along. Selesa.

“Riana ni. Tak habis-habis bermanja dengan Along kamu tu. Malulah papa tengok,”kata papa yang duduk di samping mama.

Aku mencemik. Papa ini memang. Dengki sungguh.

“Papa ni. Biarlah. Manja dengan abang sendiri salah ke?”

Along tarik hidung aku. “Salah sebab awak tu dah nak jadi bini orang,”balas Along.

Papa dan mama ketawa sambil mengiyakan kata-kata Along.

“Bini orang apanya calon tak ada lagi.”

“Papa mama, cakap sikit kat budak ni. Biar dia faham sikit yang dia tu tak boleh manja macam ni dah,”suruh Along. Kepala aku pula ditonyoh sesuka hati.

“Betul kata Along tu, Riana. Ini, cincin untuk kamu. Cincin tanda. Tak lama lagi bolehlah kamu nak bermanja sepuas-puasnya dengan suami kamu.”

Heh? Apa? Rahang aku bagaikan terjatuh. Mulutku ternganga luas apabila mama menujukkan kotak baldu merah berbentuk hati yang isinya adalah sebentuk cincin emas putih bertatahkan permata berlian.

Aku pantas membetulkan duduk aku. Aku lihat mama, papa, Along dan tentunya cincin itu silih berganti. Sejak bila ada yang datang merisik atau memang betul encik kacak datang tadi dengan tujuan ini? Oh, tuhan! Jangan kata ini kahwin paksa. Aku tak nak!

“Siapa lelaki tu? Bila dia datang? Riana tak kenal. Riana tak nak!” Laju aku memprotes.

Along menepuk dahi. “Nur Adriana. Kenapa kalut sangat ni. Kami pun takkan paksa Riana kahwin kalau Riana tak setuju tau,” tutur Along yang sudah menghadap muka aku.

Aku gelengkan kepala berkali-kali. Ini memang tak boleh jadi. Bila masa aku ada buat sebarang persetujuan ni? “Siapa lelaki tu?” soal aku inginkan kepastian.

“La.. Ezzat la. Siapa lagi. Ada hati nak sorokkan daripada Along. Ingat Along tak tahu Riana sukakan Ezzat? Bukannya korang dah lama kenal?” tembak Along.

Nafas aku turun naik dengan ayat Along. Dari mana dia tahu aku sukakan encik kacak tu dan dari mana dia tahu aku kenal dengan encik kacak sebelum ini? Bukan lama ya. Baru seminggu lebih.

“Tak.. Tak.. Riana tak pernah ada hati kat dia dan Riana kenal dia baru seminggu tau Along. Along jangan nak buat cerita.”

“Yang tadi Ezzat kata kamu dah setuju terima dia tu apa?”soal papa
Hoh! Mulut membulat huruf ‘O’. Bila masa aku terima dia?

 Encik kacak ni memang gila. Jangan kata sebab aku melatah tadi, dia sampaikan pada keluarga aku bahawa aku sudi menjadi isterinya.

No..No..No.. Nur Adriana tak mahu bersuamikan seorang doktor dan juga suami orang Tolonglah!

“Riana.. Tak baik mainkan perasaan orang. Berdosa tau. Along kenal Ezzat tu. Sekali dia cinta, memang selamanya dia cintalah,” sambung Along pula.

“Riana..”

“Dahlah, Nur Adriana. Mama kenal anak mama ni. Daripada cara Riana, mama tahu anak mama ni dah jatuh cinta dengan Ezzat. Tak payah malu dengan mama. Ezzat kata Riana bimbang sikitkan sebab Riana masih muda. Bagi mama walaupun Riana rasa Riana muda, Ezzat tu dah masuk tiga puluh-an. Dia dah bersedia nak ada keluarga sendirilah tu.  Riana tak perlu bimbang apa-apa. Kami suka pilihan Riana dan mama rasa Ezzat memang yang terbaik untuk anak mama ni. Kenapalah tak cakap pada mama awal-awal. Ini kalau Ezzat tak bersungguh, jawabnya, masing-masing senyaplah iya?”

Oh, Tuhan? Apakah ini? Sudahlah pandai-pandai kata aku bersetuju, lepas itu cakap aku bimbang kahwin muda bagai. Tak faham. Kepala ini berbelit-belit hendak mencerna satu persatu. Boleh tak kalau aku nak menjerit nama encik kacak kuat-kuat biar bergegar bumi ni?

ENCIK KACAK!!! 

Novelet Doktor Jantung Saya bakal dimuatkan dalam Antalogi Jejaka Pilihan Hati bersama karya salah seorang penulis kesayangan saya Ogos nanti . Limited 100 unit sahaja tau!

Boleh masukkan nama anda di grup saya jika  berminat! 
https://www.facebook.com/groups/ceritacintameeyalisha

4 comments: