Wednesday, June 18, 2014

Mini Novel Limited Edition- Doktor Jantung Saya (Bab 8)

Protected by Copyscape DMCA Copyright Search


            Bab 8
Untuk pertama kali dalam hidup, aku menceroboh telefon bimbit Along. Samsung S IV yang ditinggalkan di dalam bilik ketika Along sibuk bersantai di depan televisyen itu aku ambil. Niat aku hanya satu. Nombor encik kacak harus aku dapatkan. Dada aku ini memang sudah tidak tahan untuk meletus.

Siaplah encik kacak. Pandai-pandai dia buat perancangan. Dia ingat aku ini apa. Patung?

Sebaik nama Dr. Ezzat tertera di skrin, pantas aku menyalin nombor tersebut ke dalam telefon bimbit aku. Selepas itu, aku terus menyusup masuk ke dalam bilik.

Tanpa menunggu lama, aku langsung menghubunginya.

“Assalamualaikum.”

Aku menggigit bibir. Tidak semena, lidah ini kelu. Kekuatan yang aku kumpulkan tadi tiba-tiba lari berdesup entah ke mana mendengar suara parau itu.

“Hello.. Siapa tu?” Sekali lagi encik kacak bersuara.

“Err.. Waalaikumussalam. Adriana here,” tutur aku tersekat-sekat. Hisk! Kalau tahu jadi macam ni, aku tak telefon encik kacak.

‘Nur Adriana.. Cool..’  Dia sedang huru-harakan hidup aku. Aku tak boleh mengalah.

“La.. Cik adik manis.. Missing me?



Aku tepuk dahi. Tenangnya lelaki seorang ini. Riak dia bukan main selamba seperti tak ada apa-apa berlaku. “Tak ada maknanya nak missing-missing ni. Saya nak tanya awak. Apa tujuan awak tinggalkan cincin tu pada keluarga saya?”

Encik kacak di sebelah sana ketawa.

 Berkerut dahi aku. Lucu sangat ke soalan aku ni? Aku serius. Dia pula boleh main-main. Dasar lelaki sungguh!

This is not funny, Doctor Ezzat. Please answer me now!” tegasku.

Okay.. Okay.. Dear Nur Adriana. Marry me. As simple as that.

Kepala otak punya simple! Hisk! Astaghfirullahalazim. Aku urut dada aku. Sabar Riana..Sabar..

Doctor Ezzat.. Doctor Ezzat..”

“Hmm?”

Are you out of your mind?” Ha.. Itu dia. Itu baru sikit. Aku masih menjaga perkataan yang meniti di bibir aku.

“Selagi kita mengikut percaturan Dia Yang Satu, selagi itu kita berada di landasan yang benar. Tidak ada istilah tidak masuk akal jika Dia mengkehendakinya.”

Dush! Mendengar sahaja bait-bait encik kacak, batang hidung ini bagaikan ditumbuk. Aku hilang kata. Agak-agaknya encik kacak ini pemenang pendebat terbaik peringkat antarabangsa kot! Aku rasa ayat aku sudah cukup berbisa tetapi sekali keluar ayat encik kacak, boleh pitam aku dibuatnya.

“Nur Adriana, are you still on the line?”

“Erm.. Ya..” jawab aku pendek. Cuba membina kembali tembok kekuatan untuk menyelesaikan masalah ini.

Nothing to say?”

Aku lepaskan sebuah keluhan berat. “ Doktor Ezzat. Saya tak setuju dengan semua ni,”ucap aku senada.

Three concrete reasons please?”

Aku gelengkan kepala. Lelaki ini benar-benar tidak kenal erti putus asa. Apakah motif dia yang sebenarnya sehingga sebegini tekad dia ingin menyunting aku?

“Doktor Ezzat. Sila dengar baik-baik. Pertama, saya tak kenal mahupun cintakan awak.”

“Betul awak tak cintakan saya?”

Aku gigit bibir lagi. Lama-lama bengkak bibir aku gara-gara encik kacak ni.

“Nur Adriana..”

Alahai jantung.. Bertabahlah dengan suara dia yang menggetarkan seluruh jiwa raga.

“Erm. Iya. Sebab kedua, awak bukan sahaja seorang suami, tapi juga seorang bapa.” Aku jawab soalannya tadi pendek lalu terus kepada sebab yang kedua supaya dia tidak bertanya apa-apa lagi.

“Awak pasti saya seorang suami dan juga bapa?”

Aku berdecit. Matilah kalau setiap alasan yang diberikan, ditanya dengan soalan maut.

I am pretty sure,” balas aku yakin dengan soalan yang satu ini.

 Okay, the last one?”

I don’t want to marry a doctor.

Encik kacak ketawa lagi. “Apa yang pelik sangat dengan sebab nombor tiga tu? Doctor is a human being too. Not a monster or even a dragon. Common, Nur Adriana. Please give me a logic reason."

  Aku hembus nafas kuat-kuat. Encik kacak sengaja hendak memprovok akulah ni. Ikutkan mulut comel aku ini, ingin sahaja aku memberitahunya bahawa dialah raksasa yang telah mengucar kacirkan aku.

Hmm.. I’m sorry, my dear sweety. You reasons are all rejected!”

Hah! Mudahnya dia tolak alasan aku mentah-mentah. Apa tak cukup kuat ke alasan aku tu?

But why?

I can’t accept all the silly reasons, Nur Adriana. Lidah terlalu mudah mencipta beribu alasan tetapi kesudahan itu, hati yang menderita menahan seksa. Listen to your heart and hold to it and with His will, everything will flow smoothly.

But..”

“ There’ll be no ‘but’ anymore, Adriana. Saat saya sujud memohon petunjuk, hanya wajah awak yang kelihatan tika hijab itu dibuka Dia Yang Maha Mengetahui. Kenapa perlu saya ragu-ragu dengan semua tu?”

Aku bungkam lagi. Dada ini benar-benar bergetar. Kolam air mataku tiba-tiba tidak dapat menampung curahannya yang semakin lebat merembes keluar. Adakah sebegitu ikhlas niat dia untuk memperisterikan aku? Habis isteri dan anak dia macam mana?

Aku gelengkan kepala. Talian itu aku putuskan tanpa sepatah kata.

Tak..Aku tak boleh terpengaruh dengan mulut manisnya. Jangan hanya kerana ungkapan-ungkapan yang hebat itu, aku lemah.

Aku raup mukaku kasar. Jujur aku katakan, hati ini memang sudah menjadi miliknya. Segala garis-garis cinta yang aku tetapkan sudah terpadam disebabkan dia namun hanya satu yang menyekat semuanya. Status diri dia. Aku juga seorang wanita. Mana mungkin aku menghancurkan hati kaum sejenis aku dan biarkan si kecil yang comel itu menanggung tempiasnya.

“Allah.. Berikan aku petunjukMu.”

Tweet.. Tweet..

Tiba-tiba telefon bimbit aku berbunyi menandakan satu pesanan di aplikasi Whatsapp baru sahaja diterima dan ternyata ianya pesanan suara daripada encik kacak. Teragak-agak aku tekan butang play.

“Nur Adriana Sulaiman,” serunya dengan suara yang bergetar. Sebuah hembusan dilepaskan dan selepas itu, tiba-tiba bunyi petikan gitar kedengaran.

“Bersaksi cinta di atas cinta..Dalam alunan tasbih ku ini..Menerka hati yang tersembunyi..Berteman di malam sunyi penuh do'a..Sebut nama mu terukir merdu..Tertulis dalam sajadah cinta..Tetapkan pilihan sebagai teman..Kekal abadi hingga akhir zaman..”

 “Istikharah cinta memanggilku..Memohon petunjukMu..Satu nama teman setia..Naluriku berkata..Di penantian luahan rasa..Teguh satu pilihan..Pemenuh separuh nafasku..Dalam mahabbah rindu..Di istikharah cinta..

 Aku tekup mulut menahan sendu. Alunan lagu Istikharah Cinta itu terlalu mendayu-dayu. Makin laju mutiara jernih ini mengalir. Suara itu penuh pengharapan hingga ianya meresap jauh ke benak aku.

“Nur Adriana Sulaiman, andai awak masih tidak percayakan saya, istikharahlah kerana saya pasti awak percayakan Dia sepenuh hati awak. Assalamualaikum.” Itulah bait terakhir setelah nyanyian diakhiri.


Aku jatuhkan kepala aku seakan dia ada di depan mata. Hanya Dia penentu segalanya dan hanya Dia yang mempunyai jawapan ini. ‘Jika telah tertulis, aku adalah pelengkap rusuknya yang hilang, berlapanglah dada menerima takdir cinta ini,’bisik hati kecilku.

Novelet Doktor Jantung Saya bakal dimuatkan dalam Antalogi Jejaka Pilihan Hati bersama karya salah seorang penulis kesayangan saya Ogos nanti . Limited 100 unit sahaja tau!

Boleh masukkan nama anda di grup saya jika  berminat! 
https://www.facebook.com/groups/ceritacintameeyalisha

Note: Sila tinggalkan nama di pinned post group jika berminat sebab saya takut terlepas pandang kalau request DJS tempat lain tau. =D

No comments:

Post a Comment